Reklama a moderný človek
V trhovej ekonomike musí občan kupovať, konzumovať a hlavne orientovať sa v sortimente. Orientáciu mu sprostredkuje reklama a hlavne jej tamtamy, prípadne semtamy kanonizujú spoločnosť. Veci okolo nás sa potom delia na bežné a tie ostatné. Položme si rečnícke otázky.
Čo sú tie bežné veci? Čo sú tie ostatné?
Viete na ne správne odpovedať? Dnes správne odpovedať znamená správne sa rozhodnúť o svojej budúcnosti - povedať si otvorene, že bežné veci a tovary sú tie, čo sa reklame vyhýbajú, a teda nie sú kanonizované. A naopak. Prekvapujúco jasne z toho vyplýva, že práve tie ostatné tovary sú hodné našej dôvery, ktorú im dávame v každodenných voľbách.
Zlý výber tovaru znamená v mnohých prípadoch spoločenskú prehru, u podnikateľov doslova ohrozenie živnosti, podnikania. Vezmime si jednoduchý príklad: montér príde nainštalovať do bytu nejaké zariadenie napr. umývačku riadu. Ak použije obyčajnú vŕtačku a skrutkovač ihneď stráca dôveru a druhýkrát ho už na žiadne práce do bytu nepozvú. Spoločensky môžu byť odpísané rodiny, v ktorých napr. pristihnú pani domácu pri praní bežným pracím prostriedkom resp. pri používaní klasických plienok. Musí to byť aj v budúcnosti veľký handicap pre dieťa, keď sa jeho rovesníci dozvedia, že nepoznalo slasť a výhody pampersiek. Z takýchto detí potom vyrastú zakomplexovaní jedinci, ktorí si budú ťažko hľadať miesto v spoločnosti. Naše deti napr. pampersky nepoužívali, lebo ešte neboli a tento handicap sa snažíme kompenzovať kupovaním čokolády Figaro, ktorá je najlepšia na svete a zároveň otvára priestor pre zubné pasty a zubné kefky osvedčených značiek. Žuvačky, ktoré upravujú pH ústenj dutiny našich detí sú samozrejmosťou. Okrem toho teraz uvažujeme napriek nášmu veku o ďalších potomkoch, aby aspoň jeden člen rodiny začal vyrastať z pampersiek, požíval len tie najkvalitnejšie šampóny, umýval si zuby troma rôznymi kefkami a šiestimi druhmi zubných pást. Škoda, že sa pampersky neperú, aké úžasné druhy pracích prostriedkov by sa dali aplikovať. Tento problém sa dá vyriešiť fúziou firiem na pampers a pracie prostriedky. Budú vyrábať pampersky s viacnásobným použitím, na ktoré sa budú vyrábať super pracie prostriedky a firma Philips and Tatramat vyvinie novú automatickú práčku pre tieto účely. Firmy vypíšu prémiu, pri nákupe väčšieho množstva pampersiek dostane zákazník zadarmo prací prášok a naopak. Takto si kúpia pampersky aj ľudia, ktorí ich nepotrebujú, len aby dostali zadarmo prací prášok. Predpokladáme, že tak z pampersiek, ako aj z pracích prostriedkov bude vytlačený všetok vzduch a naboku bude ventilček kvality.
Novinky, ktoré ponúka reklama, úplne menia životný štýl. V rôznych zábavných magazínoch občas nájdete štatistiku typu: Priemerný človek počas 75 rokov života 25 rokov prespí, 20 rokov strávi v aktívnom zamestnaní, u nás ešte niekoľko rokov na "fuškách", 10 rokov jedením atď. Ak chceme v živote plne a aktívne využit všetky možnosti, ktoré nám ponúka reklama, musíme si prerozdeliť svoj čas. Spánok treba maximálne zredukovať, aj keď sa vyrábajú kvalitné postele a ponúka ich reklama, spať budeme minimálne a koniec koncov postele neslúžia len na spánok. Aby sme mohli dôkladne urobiť rannú hygienu treba vstať o tretej hodine ráno. Začneme sprchovaním, použijeme niekoľko druhov pien do kúpeľa, každú osobitne (niektorí nevzdelanci chcú ušetriť čas a vlejú do vane naraz niekoľko druhov, je to barbarský a nekultúrny čin). Každú polovicu hlavy si umyjeme iným druhom šampónu. Zuby si čistíme pred jedlom dvoma druhmi zubných pást, takisto po jedle striedame zubné pasty a zubné kefky. Niektorí pedanti si umývajú zuby aj medzi jednotlivými chodmi. (názory odborníkov na poradie zubných pást a kefiek sú ešte nejednotené). Raňajky musia byť bohaté a doslova sa musíme prežrať, lebo niet väčšieho pôžitku, ako keď si pri žalúdočných ťažkostiach môžeme v práci dať tabletku proti páleniu žáhy. Pri nákupoch sa môžeme naolovrantovať resp. nadesiatovať v predajni, kde práve nakrúcajú reklamu na Ramu, bude to zadarmo a ešte dostaneme aj honorár od reklamnej agentúry. Počas celého dňa telefonujeme z mobilu a žujeme žuvačku. Domáca pani je pri praní priam vo vytržení. V lepšie situovaných domácnostiach aspoň raz za mesiac pri veľkom praní si gazdinka najme vrtuľník, ktorým vyťahuje z práčky prádlo. Už tento stručný náčrt rozvrhu dňa moderného človeka, ktorý chce vstúpiť do Európy, si vyžiada aj revolučné zmeny v rozmeroch a usporiadaní bytov. Byt musí mať malé spálne, ale niekoľko veľkých kúpelní, najlepšie pre každého člena rodiny jednu, veľkú kuchyňu, do ktorej vojdu všetky kuchynské mechanizmy.
Zmena v rozmeroch a počte kúpelní si vyžiada prestavbu a výstavbu nových typov bytov, čím dojde k oživeniu stavebníctva, ktoré je indikátorom ekonomickej prosperity.
Kde na to všetko vziať financie? Odpoveď je jednoduchá, prihláste sa do rôznych televíznych súťaží, hier kupujte lósy roznych lotérií, ktoré z dôvodov reklamy nebudeme menovať. Priznajme si, koľkí z vás nevyužili výhodné výhry, ktoré vám ponúkli rôzne spoločnosti a stačilo tak málo, objednať si tovar za púhych 10 000 až 20 000 Sk.
Uvedomujeme si, že všetky tieto údaje sú nepresné a budú si vyžadovať osobitné štúdium. Doteraz sa nám nepodarilo presvedčiť priemernú rodinu, aby vstala o tretej ráno, vpustila nás do bytu so stopkami Cassio a urobila všetky úkony, ktoré si odobná hygiena (Blend-a-Med, Signal, Parexyl, Colgate, Gilette, Bac, Impulse, Credo, AB, Denim, Pantene-pro-V, Old Spice ...), raňajky (máme na mysli čerstvé müsli) a bytová hygiena (Mr. Proper, Nový Jar, Cif, Pif-Paf zelený) vyžadujú.